X
تبلیغات
روستای یمن Yaman Village - مذهبی
 

محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی است! ماه عشق و شور و فریاد است!

ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است. 

فرا رسیدن ماه محرم را بر عاشقان اباعبدالله‌ الحسین‌(ع) تسلیت عرض می‌نمائیم..

 

نويسندگان وبلاگ روستاي يمن



تاريخ : سه شنبه 16 آذر1389 | 17:54 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

كعبه سنگ نشاني است كه ره گم نشود

                         حاجي احرام دگر بند ببين يار كجاست؟

ماه ذيحجه رو به اتمام است و روزهاي انتهايي آن را      سپري ميكنيم و زائرين عزيز خانه خدا در حال بازگشت از    اين سفر پرفضيلت معنوي ميباشند  لذا  بر آن شديم تا     چند سطري را درباره اين سفر به رشته تحرير در آوريم.  اميد   است كه مفيد فایده علاقه مندان قرار گيرد.

 

آهنگ حج

 

حج يك ركن اساسى دينى است كه تمدن هاى گوناگون با آن سر و كار داشته و اديان آسمانى و آيين هاى ساختگى به شكلى كه بعضاً به حج اسلامى شباهت دارد، با آن مأنوس بوده اند. بسيارى از ابنيه، معابد و مراكز دينى پراكنده در سراسر عالم به ويژه مناطق مسكونى دجله و فرات و وادى نيل و نمادهاى پرستش در بسيارى از شهرها و كشورها ، در حقيقت مراكزى هستند براى حج كه زائرانى براى انجام اعمال عبادى آهنگ سفر به آنها نموده و آداب و اعمال دينى ويژه اى را كه براى پيروان اديان تعريف شده است، به انجام مى رسانند. حج، هر چند در ميان تمدن ها و آيين ها يكسان نبوده است، اما نمونه بارز آن، همانا حجى است كه خداى متعال بر بندگان خود واجب ساخته است.

حج نشانه اي از رجعت به سوي او كه ابديت مطلق  است و او كه لايتناهي است ، او كه نهايت ندارد ، حد ندارد و مانند ندارد.

پرداخت قرضها ، شستشوي كدورتها ، غبارها ، آشتي قهرها ، تسويه حسابها ، حلال طلبي از ديگران ، پاك كردن محيط زندگي ، رابطه ها، ثروت ، اندوخته ها، يعني كه در آنجا ميمري ، انگار ميروي و رفتني بي بازگشت ، رمزي از وداع آخرين ، اشاره اي به سرنوشت آدمي ، نمايش از قطع همه چيز براي پيوستن به ابديت و بنابراين وصيت ! يعني كه مرگ  و يا تمريني براي مرگ ، مرگي كه روزي تو را به اجبار انتخاب ميكند.

آنها كه استطاعت چنين رجعتي را مي فهمند و كسب ميكنند زمان و طي طريق ، و مصايب راه و ماديات را به جهت كسب چهره عاشقانه ديني در پي آن رجعت ، به كالبد جان ميخرند. آنهايي كه از چهره معتبر دنيايي در جرگه پياده ها بودند همراه با سواره ها آهنگ سفري به سويي ميكردند كه سوار و پياده براي او يكي است. و در رجعت برادري را زنده ميكنند و برابري تمرين راهشان است.

نمونه بارز حج و مرجع حقيقى انواع حج در تاريخ حيات بشر، همانا حج پيامبران و حج ابراهيم خليل(ع) است كه مردم را براى زيارت نخستين خانه مقدس در كره خاك فراخواند، نخستين خانه از بيوت خداوند كه براى هدايت بشر و آمرزش گناهان بنا شده، بيت الله العتيق در مكه مكرمه است، همانگونه كه فرمود: { إِنَّ أَوَّلَ بَيْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِلْعَالَمِينَ} .«نخستين خانه اى كه براى مردم نهاده شده، خانه اى است مبارك در مكه مكرمه و هدايت گر جهانيان است.»

آنجا كه وقتي شرف حضور پيدا ميكني بودن خويش را از ياد بايد برد و رايحه خدا را استشمام كرد تا با بوي عشق مست شد. برادري را زنده بايد كرد و برابري را تمرين، خوي تجاوز و تخريب و قساوت را بايد در خود كشت ، هوس را بايد فراموش كرد تا عشق بر تمام هستي ات خيمه زند ، خود را آنگونه كه هستي بايد ديد. بدزباني ، جدال ، دروغ و فخرفروشي را بايد فراموش كرد. .....

كعبه ، اين قبله وجود ، ايمان ، عشق ، و نماز شبانه روز ما ، عمر ما ، به سوي او هر صبح ، ظهر و عصر ، مغرب و شام  نماز مي بريم و به سوي او مي ميريم . و رو به او دفن مي شويم ، مرگمان و حياتمان رو به او است. خانه مان و گورمان رو به اوست و كنون كه در چند گام او ، لحظه اي ديگر در برابر او ! در جامه احرام ، در حريمي از محرمات ، و شتابان روي به خدا فرباد بايد زد لبيك ! لبيك !

بقیه در ادامه مطلب............

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 آذر1389 | 16:28 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری  و بهترین ماه سال است ، بهترین فرصت برای به دست آوردن کمال و معنویت ؛ ماهی که می توان در آن به تقرب رسید و حقایق را آنگونه که هست  نظاره کرد. در این ماه شریف ؛ روحانیت خاصی بر جسم و روح انسان حاکم است و آدم خاکی به واسطه تاثیر این حالات احساسی آسمانی دارد .رمضان ؛ ماه رحمت و غفران الهی است که دریای بیکران لطف و عنایت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم دیگری دارد .پیامبر اعظم (ص ) شعبان را ماه خود و رمضان را ماه خدا دانست و امت خویش را نسبت به اهمیت آن آگاه فرمود.

رمضان اسمي از اسماء الهي است  و نباید‏ به تنهائي ذکر کرد مثلا بگوئیم، رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعني ماه را باید به اسم اضافه نمود، از حضرت علي بن ابي طالب (علیه السلام) روایت‏شده که حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ما رمضان‏» شما به راستي نمي‏دانید که رمضان چیست (و چه فضائلي در او نهفته است).

واژه رمضان و معناي اصطلاحي آن : رمضان از مصدر «رمض‏» به معناي شدت گرما ، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است ، انتخاب چنین واژه‏اي براستي از دقت نظر و لطافت ‏خاصي برخوردار است ، چرا که سخن از گداخته شدن است ، و شاید به تعبیري دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بي امانش ، زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است ، عطشي ناشي از آفتاب سوزان یا گرماي شدید روزهاي طولاني تابستان. و عطش دیگر حاصل از نفس سرکشي که پیوسته مي‏گدازد، و سوزشش براستي جبران ناپذیر است. در مقایسه این دو سوزش، دقیقا رابطه عکس برقرار است، بدین مفهوم که نفس سرکش با چشیدن آب تشنه‏تر مي گردد، و هرگز به یک جرعه بسنده نمي‏کند، و پیوسته آدمي را در تلاش خستگي ناپذیر جهت ارضاي تمایلات خود وا مي‏دارد. اما از سوي دیگر، عطش ناشي از آفتاب سوزان سیري پذیر است، و قانع کننده.

این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است  و شب های قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان  بسیار زیاد و نامحدود است که به برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه اشاره می کنیم :

وفات حضرت خدیجه  در دهم رمضان سال دهم بعثت.

ولادت امام حسن (ع )‌ نیمه رمضان سال دوم هجرت. 

جنگ بدر  در سال دوم هجرت. فتح مکه  در سال هشتم هجرت.

مراسم عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان، و ایجاد اخوت اسلامی بین پیامبر و حضرت علی (ع).

بیعت مردم به ولایت‌ عهدی امام رضا (ع ) در سال 201 قمری.

 منابع :
1- بحار الانوار، جلد 96، ص 376، طبع اسلامیه
2- بحار الانوار، ج 96، ص 377، طبع اسلامیه

 

نويسندگان وبلاگ روستاي يمن

 



تاريخ : دوشنبه 25 مرداد1389 | 0:2 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

نوروز مظهر هویت ایرانی

 

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در نگهبانی و معرفی هویت ایرانی، آیین‌ها و رسوم ملی هستند که به واسطه دیرینگی و فراگیری از اهمیت والایی برخوردارند، نوروز بعنوان سنتی استوار و سرزنده بخشی از فرهنگ ، هویت و روحیه ایرانی است. و یکی از دلایل ماندگاری آن پیوندش با طبیعت است .

نوروز آدمیان را به هم نزدیک می‌کند، قلبها را به هم پیوند می‌زند، موجب اتحاد و اتفاق است، ذهن را به عالم بالا معطوف می‌سازد. ظرفی است که تمامی آئینها، سنتها، فرهنگ ها، آداب و رسوم ایرانی که در مجموع می توان به آن تاریخ اقوام ایرانی را عنوان داد درخود جای داده است .و عاملی در حفظ اندیشه ها و فرهنگهای ایرانی که با اندیشه یکتاپرستی همراه است.

دلیل ماندگاری نوروز در فرهنگ ما این است که ایرانیان هویت ملی خود را در طول تاریخ حفظ کردند و هرگاه اگر یک فرهنگ خارجی بر ایرانیان مسلط شده ایرانیان آن فرهنگ خاص ملی خود را که از دوره باستان و نشان هویت آنها بوده را حفظ کردند.

 با وجود اینکه اسلام از 1400 سال پیش وارد ایران شد و خود را به‌عنوان یکی از عناصر اصلی هویت ما تعریف می‌کند مؤلفه‌های ایرانی پیش از اسلام از جمله نوروز از بین نرفته و کماکان به حیات درخشان خود ادامه می‌دهند.

نوروز به‌عنوان بزرگترین نماد فرهنگی بیانگر ویژگی‌های تمام و کمال ایرانی اصیل و ایرانی پاک سرشت است. این واقعه طبیعی بهار و نوشدن طبیعت از آنجا که ریشه در باور و اعتقادات ایرانی و به تأثیر طبیعت و روح و لطافت طبع انسانی می‌توان گفت بیانگر تمام و کمال اعتقاد و باور ایرانیان به اهمیت نوشدن و آراستن از زشتی‌ها و پلیدی‌هاست.در واقع نوروز یک بعثت دوباره طبیعت است یک جور زندگی مجدد همه گیاهان و حیوانات است که از درون خود به بیرون هجرت می‌کنند و رستاخیز نو شدن خودشان را جشن می‌گیرند.

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 



تاريخ : شنبه 29 اسفند1388 | 10:6 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |
 



حلول ماه ربيع الاول بر همه مسلمانان جهان مبارك.


 

 اين ماه همانگونه كه از اسم آن پيداست بهار ماههاست؛

به جهت اين كه آثار رحمت خداوند در آن هويداست.

 

 

از آداب اين ماه به موارد زير اشاره مي شود:
۱. تمام ماه را در روز تولد پيامبر صل الله عليه و آله با تلاشهاي نيكو و طاعات گرانقدر ، بزرگ داشته و با پروردگار خود در مورد اين نعمت بزرگ مناجات نمائيد.
۲. دعا كردن در اول اين ماه با دعاهايي كه روايت شده است از مهم ترين اعمال اين ماه مي باشد.
۳. از مهمترين اعمال اين روز به پايان رساندن روز خود با سلام به حاميان و نگهبانان آن روز و به درگاه آنان جهت شفاعت و اصلاح حال تضرع نمودن ، مي باشد.

 

وقايع مهم  ماه ربيع‏الاول شامل:
۱- خارج شدن پيامبر اعظم از مكه و مخفي شدن آن حضرت در غار ثور در آغاز ربيع الاول.
۲- رهسپار شدن پيامبر (ص) به سوي مدينه و آغاز هجرت آن بزرگوار به آن شهر.
۳- ارتحال امام حسن عسگري در سن 28 سالگي در سال 260 ه.ق‏
۴- آغاز امامت حضرت بقية اللَّه اعظم در نهم ربيع الاول سال 260 ه.ق‏
۵- ازدواج پيامبر (ص) با حضرت خديجه «ام المومنين» در دهم ربيع الاول.
۶- وفات عبدالمطلب در دهم ربيع الاول.
۷- ورود پيامبر اعظم به مدينه در دوازدهم ربيع الاول.
۸- ميلاد پيامبر اكرم (ص) در سال عام‏الفيل در هفدهم ربيع الاول.

 

از اعمال عبادي در ماه ربيع الاول‏ در روز اول آمده است:
۱- روزه گرفتن به شكرانه سلامتي پيامبر اعظم و اميرمؤمنان از گزند كفار و مشركان در اول ربيع‏الاول.
۲- خواندن زيارت پيامبر (ص) و علي (ع) در اين روز.
۳. خواندن دو ركعت نماز شكر
۴.
زيارت امام حسين (ع)

 

    التماس دعا      

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : شنبه 1 اسفند1388 | 1:1 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

محرم در روستای یمن در سال ۱۳۸۸

 

با توجه به اتمام ماه محرم و صفر مطالبی هر چند مختصر در خصوص برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان مخصوصاٌ در روزهای تاسوعا و عاشورا به حضور خوانندگان محترم و اهالی خوب روستای یمن میرساند. امسال همچون سالهای قبل عزاداریهای ماه محرم  در روستای یمن شور و حال و هوای خاصی داشت. دیگهای نذری بر پا بود . تقریبا در اکثر شب و روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورا بساط توزیع نذری در مسجد روستا برقرار بود.

حلیم خانواده کربلایی عباس محمدی ، آش شعله قلمکار خانواده کربلایی حسین حسنی و کاچی خانواده حاج جواد رضایی ، آبگوشتهای نذری مسجد در روزهای تاسوعا و عاشورا و ... ، هم در روستا جلوه ای دیگر داشت که همچون حلوی تن تنانی تا نخوری ندانی .....

البته حضور نوحه سراهای جوان روستا که گوی سبقت را از یکدیگر می ربودند خالی از لطف نبود..

تقریبا اکثر اهالی و جوانان روستا از تمام  نقاط کشور جهت تشکیل هئیت عزاداری در روستا گرد هم آمدند و عزاداری پرشوری را برپا کردند و علیرغم مصادف شدن روزهای  تاسوعا و عاشورا با روزهای ابتدایی فصل زمستان ، ولیکن وضعیت هوا مناسب  و گرم بود. بر اساس برنامه های اعلام شده مراسم عزاداری به شرح ذیل برگزار گردید.


روز تاسوعا :

۱. تشکیل هئیت زنجیر زنی در سطح روستا و مراجعه به منازل افرادی که نذوراتی داشتند.

۲. عزیمت هئیت زنجیر زنی به آستان مقدس امازاده حلیمه خاتون (س) روستای فارسیجان

۳. توزیع نذزی (ناهار) در مسجد روستای یمن

۴. در بعد از ظهر روز تاسوعا هم عزیمت به  آستان مقدس امامزاده های روستاهای  ریحان و حشمتیه  

۵. در شب همچون شبهای قبل برگزاری نماز جماعت توام با روضه خوانی و همچنین نوحه سرایی و سینه زنی

 

 روز عاشورا :

۱. ابتدای صبح زیارت پرفیض عاشورا در مسجد روستا توسط عزادارای حسینی خوانده شد.

۲. تشکیل هئیت زنجیرزنی و عزاداری در سطح روستا

۳. در این روز مراسم نخل برداری بطور ویژه در سطح روستا توام با عزاداری و اجرای مراسم ( دوره ) گرد نخل   و چاوشی خوانی (خاص عزاداری سرور و سالار شهیدان) انجام شد. و مراسم با نزدیک شدن به ظهر عاشورا شور خاصی به خود گرفت . در پایان مراسم هم خیلی عظیمی از خانم ها از زیر نخل عبور کردند.  و در نهایت نخل به کنار مسجد روستا هدایت و عصر روز عاشورا نخل باز گردید.

۴.  توزیع نذزی (ناهار) در مسجد روستای یمن

۵. در بعد از ظهر عاشورا هئیت زنجیر زنی به آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) روستای سعیدآباد گلپایگان عزیمت نمودند.

۶. برگزاری مراسم شام غریبان


البته در روز عاشورا هوا کمی نسبت به روز قبل (تاسوعا) سرد تر شد و مقداری پراکنده هم بارش برف آغاز که پس از دقایقی متوقف گردید. و تاثیر در برنامه های عزاداری هئیت نداشت.

نویسندگان وبلاگ روستای یمن هم به نوبه خود از حضور و تلاش همه اهالی که در برپایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع)  و 72 تن از یارانش به هر نحو زحمت کشیده و همت کردند تقدیر و تشکر می نماید.

  از خداوند متعال آروزی قبولی عزاداریهای همه شیعیان و اهالی خوب روستای یمن داریم. و امبدواریم عزاداریهای همه عزیزان مورد قبول حضرت حق باشد.

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن1388 | 18:47 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

تصاویر نخل برداری روز عاشورا در روستای یمن 

 دهم محرم (تاسوعا) ۱۴۳۱ ه . ق (۱۳۸۸ه . ش)


 

 

روستای یمن

نخل گردانی در روستا  ـ  روز عاشورا

 


 

 

روستای یمن 

روستای یمن

 

روستای یمن

 

مراسم دوره گرفتن گرد نخل در روز عاشورا

 


 

روستای یمن

پایان مراسم نخل برداری در ظهر عاشورا

 


 

روستای یمن

عبور بانوان از زیر نخل در پایان مراسم

 

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن1388 | 18:37 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |
 

تصاویر عزاداری تاسوعای حسینی در روستای یمن 

 نهم محرم (تاسوعا) ۱۴۳۱ ه . ق (۱۳۸۸ه . ش)


 

با توجه به اعلام وبلاگ روستای یمن مبنی بر ارسال تصاویر مراسمات عزاداری ماه محرم خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا جهت درج و نمایش در وبلاگ ضمن تشکر ویژه از تمامی عزیزانی که از نگاه دوربین لحظات و جلوه هایی از مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را به تصویر کشیدند به اطلاع میرساند نظربه ارسال تعداد زیادی از تصاویر ارسالی در ادامه تعدادی از این عکس ها و تصاویردریافتی به نمایش گذاشته میشود. نویسندگان وبلاگ روستای یمن همت و علاقه این عزیزان را می ستاید و کمال تشکر و قدرانی را دارد

 

 

آستان مقدس امامزاده حلیمه خاتون (س) روستای فارسیجان

 


 

 

روستای یمن خمین

 

 

  روستای یمن

 

روستای یمن

 هئیت زنجیر زنی قمر بنی هاشم روستای یمن در روز تاسوعا


 نویسندگان وبلاگ روستای یمن



تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن1388 | 16:46 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

تصاویری مربوط به مراسم  ٌ دوره ٌ  

گرداگرد نخل در روستای یمن -  روز عاشواری حسینی

 


 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 

 


 

 


 

 تهیه کننده : نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : پنجشنبه 3 دی1388 | 0:29 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

مراسم  نخل برداری در روستای یمن

 

در روستای یمن نخل در بعد ازظهر  روز هشتم ماه محرم  با پارچه های سبز و سیاه و ابریشمی و سایر منگوله ها و پارچه های تزینی پوشانده می شود. در سالهای قبل مرحوم مشهدی نصراله محمودی متولی اصلی بستن نخل روستا بود و دیگر اهالی و خادمین به ایشان کمک میکردند.

پس از بستن نخل در روز هشتم ، به علت سنگینی و بزرگی نخل تعدادی زیادی از مردان آن را روی دوش گرفته و ابتدا به حاشیه رودخانه رفته و به سمت امامزاده روستای فارسیجان (جنب روستای شهرمیزان) ادای احترام میکنند.

 

           

مراسم نخل برداری در روستای یمن

 

 

 

سپس در سطح روستا آن را چرخانده و در جلود آن اسپند دود کرده و یا قربانی ذبح میکنند پس از آن نخل را کنار مسجد هدایت میکنند. و زمین میگذارند.

 

 

البته مراسم نخل برداری خاص روز عاشورا میباشد با این وجود اهالی در روز تاسوعا هم عملیات نخل برداری را انجام می دهند.

در ابتدا نخل به قسمت غربی روستا در حاشیه رودخانه جهت ادای احترام  به آستان مقدس امامزاده روستای فارسیجان هدایت می شود.

در زمان حمل نخل قطعاتی شعر گونه توسط یکی از حاملین نخل سروده میشود و سایرین جواب آن را میدهند:

 

عنوان قطعات                                                                    جواب

حسین حسین ، حسین حسین                    حسین حسین ، حسین حسین 

شهید کربلا ، حسین                                    حسین حسین ، حسین حسین 

مظلوم حسین ، مظلوم حسین                    حسین حسین ، حسین حسین 

مظلوم  کربلا حسین                                     حسین حسین ، حسین حسین 

شهید نینوا ، حسین                                     حسین حسین ، حسین حسین 

و مضامینی از این دست و.....

سپس نخل از حاشیه رودخانه به میدان بزرگ و اصلی روستا حمل می شود و هنگام عبور نخل از جلوی منازل اهالی ، در جلوی نخل قربانی ذبح کرده و یا اسپند دود میکنند. در حین نخل برداری افرادی که حاجت دارند که بیشتر توسط خانم ها انجام می شود مردان حامل نخل در حالی که نخل بر دوش آنها است فضایی را برای عبور افراد از زیر نخل باز میکنند تا از زیر آن عبور نمایند.

 

 

 

پس از گذاشتن نخل در میدان بزرگ روستا مراسم دوره گرفتن ،  گراگرد نخل آغاز میشود . این مراسم که اهالی با تشکیل  دایره ایی  بزرگ با حرکات منظم پاها و سینه زدن در حالیکه که یکدست را روی شانه فرد کناری قرار داده ، با دست دیگر به سینه زده و پاها همزمان و به سمت جلو حرکت داده می شود. و  به دور تا دور نخل به گردش و عزاداری میپردازند. و با شور گرفتن عزداری همزمان یکی از اهالی اقدام به خواندن چاوشی در وسط دایره بزرگ تشکیل شده میکند.

در حلقه ایجاد شده یکی از عزاداران که صدایی رسا و گویا تر  دارد شروع به سرودن قطعاتی نموده و سایرین جواب می دهند و در صورت خسته شدن این کار را به دیگری واگذار می کند. تعدادی از این قطعات بدین شرح است :

 

عنوان قطعات                                           جواب

حسین                                                   حسین

مظلوم                                                   حسین

شهید                                                     حسین

تشنه                                                     حسین

سرور                                                     حسین

آقا                                                          حسین

تنها                                                         حسین

بی کس                                                  حسین

غریب                                                      حسین

و در انتهای مراسم دوره و شور جمعیت حاضر در روز عاشورا قطعات زیر خوانده میشود:

عنوان قطعات                                                 جواب

وای وای                                                   حسین وای

ابی عبداله                                                حسین وای

یابن زهرا                                                   حسین وای

ای بی کفن                                               حسین وای

دور از وطن                                                 حسین وای

وای حسین کشته شد                                 وای حسین کشته شد

.......

و با ظهر عاشورا مراسم پایان می پذیرد. و پس از آن با نخل برداری ، همزمان  با عزادری و هیئت زنجیر زنی  و سینه زنی نخل در پیشاپیش هیئت حرکت کرده و در کنار مسجد روستا روی زمین قرار داده می شود . و ضمنا در عصر روز عاشورا پارچه های نخل باز می شود. و نخل در قسمتی از داخل مسجد یا ایوان آن تا سال دیگر قرار داده میشود.

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 9:10 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

عزا داری در روز تاسوعا در روستای یمن

 

این روز با مراسم زنجیر زنی و سینه زنی آغاز میگردد و ابتدا با حرکت به سمت حاشیه رودخانه و قبرستان قدیمی روستا ادای احترامی نسبت به عزیزانی که سالهای قبل در بین مردم بودند و اکنون جای آنها خالی است و همچنین عرض ادب و احترام نسبت به امامزاده روستای فارسیجان (جنب روستای شهرمیزان) می نمایند.بعد از آن هیئت با حرکت بصورت زنجیر زنی و سینه زنی به درب منازل افرادی که نذوراتی دارند می روند دقایقی هئیت توقف کرده تا بانیان آن اقدام به  پخش و توزیع نذورات کنند.

بعد از صرف نذورات هئیت با ذکر این قطعه برای  بانیان آن  دعا  کرده  و خداحافظی  میکنند:

ما دعا گفتیم و رفتیم زین مکان                                  اجر بانی با شه لب تشنگان

 در هنگام رفتن هیئت بانیان امر  قطعاتی  را خطاب به عزاداران بیان میکنند : مانند :

رفتید و خوش امدید، عزیزان                                    اجر همه با شه شهیدان

بعد از اتمام سر زدن به درب منازل هئیت حرکت خود را به سمت  امازاده روستای فارسیجان از داخل روستای شهرمیزان آغاز میکند. که در ابتدای ورود به این روستا مورد استقبال هئیت روستای شهرمیزان و ذبح قربانی و دود اسپند ، گلاب و...   قرار میگریند . و به یکدیگر با نوحه سرایی سلام و عرض ادب و  احترام میکنند.  

قطعه ایی که توسط هیئت روستای یمن خوانده میشود:

هیئت مظلوم شه کربلا                    سلام ما بر شما

و هیئت استقبال کننده  در روستای شهرمیزان در جواب می گوید :  

 هیئت مظلوم شه کربلا                   خوش آمدید مرحبا               

و دقایقی به عزاداری پرداخته و هئیت حرکت خود را به سمت امازاده روستای فارسیجان ادامه داده که در لحظه ورود مورد استقبال گرم خادمین ( معروف به فرزندان مرحوم آخوند) آن حرم مطهر با در دست گرفتن علم امازاده و نوحه سرایی و سینه زدن ،  ذبح قربانی ، پخش گلاب و اسپند قرار میگرند و سپس  هیئت به صحن امازاده وارد می شوند . ( این استقبال جهت تمامی هیئت ها انجام میگیرد) و گراگرد حرم چرخیده و بصورت متحد با هیئتهای روستاهای ی همجوار (روستاهای بهدشت (کرمو)، جعفر آباد ، امین آباد ، فتح آباد ،  شهرمیزان و.... ) عزاداری پرشوری برقرار میکنند. بعد از خواندن زیارت نامه وارث و...  ، هیئتهای  عزاداری به سمت روستاهای خود  مراجعت میکنند. که این زمان برگشت  با نماز ظهر و ناهار تقارن پیدا می کند هیئت روستای یمن  جهت صرف ناهار نذری به مسجد می روند در این چند ساله اخیر ناهار روز تاسوعا  توسط مشهدی سیف اله کاظمی (خادم مسجد) تدارک و عرضه میشود.

بعد از ظهر هیئت با خودروهایی که بدین منظور مهیا میگردد (متعلق به آقای علی محمد نجفی و... )  عازم آستان مقدس امامزاده عبدالعلی روستای ریحان خمین و آستان مقدس امامزاده روستای حشمتیه می شوند و در آنجا به عزاداری می پردازند.

شب عاشورا هم مسجد روستا خیل عظیمی از اهالی و عزاداران را در خود جای دارد. و به عزاداری و سینه زنی می پردازند.  

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 9:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

عزاداری  در روز عاشورا  در روستای یمن

 

عزاداری در این روز در ابتدای صبح با برگزاری مراسم زیارت عاشورا در مسجد روستا آغاز میگردد، بعد از آن هیئت سینه زنی و زنجیرزنی تشکیل در سطح روستا به عزاداری میپردازند . در این روز همانند روز قبل هیئت با حرکت به سمت حاشیه رودخانه و قبرستان قدیمی روستا شروع شده و در سطح روستا به درب منازل افرادیکه  نذوراتی جهت توزیع دارند می روند که با توجه به تعداد زیاد حاجت مندان و بانیان امر با هماهنگی برنامه ریزان هئیت تا ظهر هیئت به درب منزل تمامی این افراد می رود. هنگام ظهر به مانند روز قبل جهت صرف ناهار نذری به مسجد می آیند که درچند سال اخیر ناهار روز عاشورا توسط خانواده مرحوم مشهدی غلامرضا محمودی تدارک دیده و توزیع میگردد.

 

   

 

در بعد از ظهر به مانند روز قبل هییت عازم آستان مقدس امامزاده ابراهیم روستای سعید آباد گلپایگان می شود و در آنجا به عزاداری و زیارت می پردازند.

در شب هم مراسم عزاداری شام غریبان را در مسجد روستا  برقرار میکنند .

 

 نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 9:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

 آیین نخل برداری

 

 

 

ایام ماه محرم و صفر از دیرباز نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و این دو ماه خاص عزاداری شیعیان جهان به شمار می رود از اینرو در هر منطقه ای برگزاری آن با آداب و سنن خاصی همراه بوده است.

در روستای یمن هر سال شاهد برگزاری مراسمی ویژه و خاص تحت عنوان نخل برداری هستیم این رسوم کهن که قدمتی دیرینه و جذابیتی خاص دارد

 البته این مراسم در بسیاری از مناطق کشور هم وجود دارد  و هر ساله بسیاری از مشتاقان در سراسر کشور و حتی دنیا را به خود جذب کرده است.

«نخل» به عنوان تابوت امام حسين (ع) شناخته مي‌شود كه چوب بستي عظيم به شكل برگ درخت است، اما شباهتي به برگ درخت خرما ندارد. نخل را با پارچه هایی سبز و سیاه  میپوشانند.اين نخل تزئينات ديگري نظير آينه، منگوله‌هاي تزئيني، دستمال‌هاي ابريشمي رنگي نيز دارد كه در دو طرف نخل بسته مي‌شود.
در مورد پيدايش نخل و وجه تسميه آن عقايد بسياري وجود دارد، عده‌اي نخل را اقتباس از خيمه مجمع حضرت موسي (ع) مي‌دانند و معتقدند اين خيمه با اقتباس از تابوت عهد (صندوقي كه خداوند براي مادر موسي (ع) فرستاد تا او را در آن قرار دهد، بعدها اين تابوت به دست قوم وي افتاد و از آن نگهداري كرده و بدان تبرك مي‌جستند) ساخته شده است.
برخي نيز معتقدند، نخل به خيام حضرت امام حسين (ع) اشاره دارد و مي‌خواهد خاطره خيمه‌هاي حرم آن امام در كربلا را مجسم كند. بسياري نيز بر اين عقيده‌اند كه نخل، يادآور گهواره دو گوشواره عرش مجيد، يعني حضرت امام حسن (ع) و امام حسين (ع) است، اما اعتقاد حاكم آن است كه چون بدن مطهر و مقدس سالار شهيدان كربلا، حضرت امام حسين (ع) را بدون تشييع به خاك سپرده‌اند، شيعيان همه ساله به جبران آن سال، اين رسم را تكرار مي‌كنند و حجيم بودن نخل بيانگر عظمت و بزرگواري آن حضرت است.
بزرگي و سنگيني اين نخل‌ها به حدي است كه براي بلند كردن و گرداندن آن بايد چندین مرد قوي آن را از زمين بردارند و بر دوش گيرند و حمل كنند.
هنگام نخل‌گرداني يكي از سادات بر بلنداي نخل قرار مي‌گيرد و با صداي ضربات سنج و يا حسين(ع) نخل‌گردانان را هدايت مي‌كند تا نخل با هماهنگي مردان از زمين بلند شود و به گردش درآيد.

مراسم نخل برداری در بسیاری از شهرهای ایران مختص روز عاشوراست و در روزهای دیگر نخل برداری انجام نمی شود.

نخلها در دیگر ایام سال بدون تزئیین در کنار حسینه ها، تکایا و میادین بزرگ شهر قرار دارند و سنبل عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) به شمار می روند.

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 9:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

محرم در روستای یمن

 

مراسم سوگواری سرور و سالار و شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) در روستای یمن همچون دیگر نواحی کشور با شور و حالی خاص برگزار میگردد:

در این ایام هر کدام از اهالی که در هر جای کشور باشند جهت برگزاری  مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان ترجیح می دهند در روستا باشند و تقریبا روستا شلوغ ترین ایام را به خود میبیند.

دهه اول ماه محرم هر ساله با سخنرانی روحانیون بزرگواری که هم اینک جای تعدادی از  آنها  خالی است و دیگر در بین ما نیستند  برگزار میشد. جا دارد یادی کنیم از مرحومان حجج الاسلام آشیخ کاظم مهاجری و فرزند ایشان آ شیخ حسین  و همچنین مرحوم آ شیخ حسین (تیچنی) و  مرحوم آمیرزا ابراهیم و مرحوم سید آقاطاهر مدنی و.... که اهالی در پای منبر این عزیزان درسها گرفته و خاطره ها در ذهن دارند. امسال مراسم سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلیمن جناب آقای دارابی انجام میپذیرد.

محرم در روستای یمن با فعالیت ویزه خادمین مسجد شوری دیگری به خود میگرفت، گویی که قرعه خدمت در مسجد برای عزاداران حسینی همه ساله به نام این عزیزان زده میشد . آن چای تهیه شده روی ذغال در آن استکانهای کوچک و نعلبکی مزه ای به یاد ماندنی داشت.

در اینجا لازم میدانیم از عزیزانی  که  سالهای قبل  در بین ما بودند و اکنون یاد آنها باقی است یادی کنیم  از جمله مرحومان : مشهدی محمدعلی رضائی (صبوری) ، مشهدی  قاسم محمودی  ، عباس رضایی فرند کربلایی عبدالله ، مصطفی کاظمی ، کربلایی رضا (کله رضا ) اکبری ، محمدحسن رضائی (فرزند حاج علی بابا ) ، محمدحسین رضائی (فرزند حاج علی بابا ) و....  .  البته تعدادی از جمع این عزیزان در قید حیات هستند و به خدمت ادامه می دهند : از جمله مشهدی سیف اله کاظمی ، حاج تراب رضایی ، محمد تقی محمودی (فرزند مرحوم مشهدی قاسم )  و.....

در چند سال اخیر به تعداد جوانان نوحه سرا هم افزوده شده است . البته عزیزانی که دربین ما نیستند و صدای آن در یادها ماندنی است از جمله مرحومان احمد (میرزا) محمودی و حاج محمدعلی (ذبیح اله) رضائی ، مشهدی تقی رضایی (فرزند حاج علی بابا ) و...

در بعداز ظهر روز هشتم ماه محرم نخل هیئت بسته می شود و تقریبا عزاداریها وارد مرحله تازه خود میگردد (در خصوص مراسم نخل برداری جداگانه و مفصل توضیح داده خواهد شد. )

در شب نهم  کربلایی عباس محمدی همه ساله دیگ های حلیم نذری را بار میگذارد و جوانان روستا در این شب ، پای دیگها میروند و تا صبح حلیم هم میزنند که شور و حال خاصی دارد و شبی بیاد ماندنی است. و صبح زود خانواده ها جهت گرفتن حلیم مراجعه میکنند.  

در ایام محرم و مخصوصا روزهای تاسوعا و عاشورا یکی  از نذوراتی که خانواده ها در روستای یمن تهیه میکنند خوردنی  با نام   کاچی   است که از موادی شامل  آرد ، روغن ، شکر و دارچین ، زردچوبه تهیه میکنند . و آن را در ظرفهای بزرگ (تشتی از جنس روی یا سینی های استیل بزرگ )  و صاف با لایه ای به قطر حدود یک سانتی متر ریخته و تا در آن ظرفها سفت و سرد شده و با کارت به اشکال هندسی کوچک (مربع ، مستطیل) برش زده تا  در بین عزاداران توزیع کنند. البته پس از پایان پخت آن خانم های دست اندر کار،  در کنار آن نماز خوانده (به شکرانه برآورده شدن حاجت) و هنگام برش زدن آن دعا و اشعاری می خوانند.

 

نوسندگان وبلاگ روستای یمن

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 8:29 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 

 

برنامه های هئیت قمر بنی هاشم روستای یمن

در محرم 1431 ه ق


هئیت قمر بنی هاشم به مناسبت   ایام سوگواری سرور و سالار و   شهیدان حضرت اباعبداله الحسین   (ع) مراسم عزاداری در مسجد    جامع روستای یمن به شرح برنامه   های ذیل برگزاری مینماید لذا از   کلیه اهالی  و علاقه مندان جهت   شرکت پرشور در این مراسمات   دعوت بعمل می آید.

 


برنامه های هئیت

  1. برگزای مراسم  نماز جماعت  ظهر و عصر ، مغرب و عشا  در مسجد جامع روستای یمن
  2. برنامه سخنرانی  توسط حجت الاسلام و المسلیمن جناب آقای دارابی در دهه اول ماه محرم هر روز ظهر و شب بعد از اقامه نماز جماعت
  3. مراسم بستن نخل و نخل برداری در عصر روز هشتم ماه محرم
  4. مراسم نخل برداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
  5. برگزاری  مراسم زیارت عاشورا در صبح روز عاشورا  در مسجد جامع روستای یمن
  6. مراسم زنجیر زنی و سینه زنی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
  7. باز نمودن نخل در عصر روز عاشورا
  8. برگزاری مراسم شام غریبان 


  نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : چهارشنبه 2 دی1388 | 8:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

 


ارسال عکس جهت نمایش در وبلاگ


روستای یمن

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  از کلیه اهالی خصوصا جوانان و همه علاقه مندان دعوت می نماید عکس های مربوط به مراسمات محرم  امسال  در روزهای تاسوعا و عاشوار و... جهت نمایش در وبلاگ روستای یمن ارسال نمایند.

نکته: علاقه مندان به ارسال عکس جهت نمایش در وبلاگ روستای یمن ، می توانند با یکی از  دو روش زیر عکس های مربوطه  را ارسال نمایند.

1.     ارسال به ایمیل وبلاگ

2.  بهترین عکس های گرفته شده  ( با در نظر گرفتن موضوع ، کیفیت ، نور و... ) را در سایت های مخصوص اپلود عکس (upload) قرار داده  و آدرس محل اپلود را از طریق ایمیل یا از طریق ارسال نظر به وبلاگ (بصورت خصوصی) ارسال فرمایند.

ضمنا انشالله در روز های آتی تعدادی از تصاویر مربوط به عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا و... در سالهای قبل ، در وبلاگ درج خواهد گردید.

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن

 

 



تاريخ : شنبه 28 آذر1388 | 20:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |

محرم آمد     ماه غم آمد     بزن بر سر و بر سينه مه ماتم آمد


علم شروع ماه محرم در روستای یمن


(ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين (ع) تسليت باد)

 

نویسندگان وبلاگ روستای یمن



تاريخ : جمعه 27 آذر1388 | 20:0 | نویسنده : یدالله یمنی زاده |